Utflykt, klåda och samvete

(null)

Här ligger jag i soffan och försöker att inte klia sönder mig själv. 
Utslagen blev värre för en vecka sen. Nu har de stannat i utveckling verkar det som, och jag hoppas att det innebär att det vänder snart. 
(null)
Är hemma från jobbet idag. Och det där dåliga samvetet är närvarande. Hur kommer det sig att jag inte ens kan vara sjuk från jobbet utan att känna dåligt samvete? Inte ens nu när jag har röda utslag över halva kroppen?! 
Jag har alltid haft svårt med att vara hemma från skolan/jobbet pga sjukdom. Jag tror att jag är rädd för vad folk ska tänka. Att folk ska tro att jag är en slacker - en latmask. Jag tror att jag inte är ensam om att känna så. Att man alltid ska behöva bevisa något. 
Jag är rätt säker på vart min känsla kommer ifrån, inget vi ska prata om här, men alla har vi nog någon som man ville vara duktig för. Någon man vill göra stolt. Att vara sjuk från jobbet, i mitt fall, är en svaghet och något som inte är helt okej.
Självklart är jag smart nog att veta att det inte är så. Att vara sjuk är mänskligt och alla har sin egna gränser för när man behöver vila. 
Men känslan ligger kvar sen gammalt. Och det är alltid en kamp när jag är hemma såhär, men dock så är jag ju hemma, så jag lär mig! 

Nåväl!
Helgen som var gick snabbt! 
Jag jobbade i lördags, och Patrik bjöd på en underbar middag när jag kom hem. I söndags for vi till Åsby Hem & Trädgård. Åt räksmörgås och köpte svindyra gardiner. Så nu håller vi på o gör om i sovrummet. 
(null)

(null)


Livet är bra annars, förutom klåda och dåligt samvete 😉 haha, man kan inte få allt! 

Puss på er! 


Kommentarer
Postat av: Lina

Hej! Har googlat sönder på mina utslag jag fått för ca 2 veckor sen. Dina verkar likna mina. Läkarna tror det är eksem vilket jag inte håller med om. Dom har blivit fler och sprider sig.. får panik. Började dina med typ en liten prick nästan som ett myggbett som är upphöjt som sedan började klia lite och sedan bli större och rött? Sedan fjällar vissa utslag. Har fått i ljumsken, armarna och låren.. :(

Svar: Det låter som fjällros/medaljongsjukan ja. Kika om du eventuellt har som en ”moderamedaljong” alltså en fläck som är större än de andra. Det är ofta också den som kommer först och sen sprider sig kliande röda prickar/märken utifrån den. Säg till om du behöver mer tips & tricks!
Mia

2018-12-30 @ 16:07:47
Postat av: Anna

Hej!! Har oxå råkat ut för denna jobbiga hudsjukdom.. hur lång tid tog det innan dom försvann för dig??

Svar: Hej!
Från att jag upptäckte första ”märket” till att det var helt borta så tog det ca. 8 veckor. Smörj med en fet oparfymerad salva, duscha med duscholja istället för tvål och försök att inte klia 👌🏼
Mia

2019-01-08 @ 12:12:38
Postat av: Anonym

Hej!
Googlade fjällors och fick upp sitt inlägg, ser att du har haft det, jag har det nu! Tror att jag håller på att bli knäpp!!!! Några tips? Mina sprider sig och liksom ”flyter ihop” ser helt hemskt ut och jag är varm på huden så att jag nästan frossar! Är på 5:e vecka nu och idag är värsta dagen hittills!
Hälsningar Fia


Svar: Hej Fia!
Usch, jag lider med dig verkligen! Det är ju så otroligt svårt att hitta nått som hjälper. ”stressa inte” sa min läkare, lätt för dig o säga, tänkte jag ;) men det är verkligen viktigt att vila. Komma ner i varv och inte låta pulsen gå upp. Sen fick jag ett tips av en vän som också haft samma hudåkomma, och det var att smörja huden med en riktigt fet bivax baserad salva eller produkt. Just bivax har en väldigt lugnande effekt på huden. Ja, man är superkladdig, men faktum är att det hjälpte både henne och mig. Så hoppas det kan hjälpa dig också :)
Hälsningar Mia
Mia

2020-06-14 @ 22:49:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0